Berita Terkini :

LATEST UPDATES

Persebaya Ramal Menang Mudah Ke Atas Negeri Sembilan



BERTEMU dengan pasukan yang beraksi dalam Liga Super Malaysia bukanlah sesuatu yang asing bagi Persebaya FC.

Sebelum pertemuan menentang Negeri Sembilan yang dijadualkan berlangsung pada 25 Mac 2012 di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, skuad Bajol Ijo ini pernah menewaskan pasukan Kelantan dalam pertemuan Piala Uniti. Kelantan dilihat sebagai pasukan pencabar utama dalam liga tempatan dan berada dalam kedudukan yang lebih baik daripada Negeri Sembilan.

Kelantan juga merupakan Juara Liga Super musim lalu dan sekarang menduduki tangga teratas Liga Super, berbeza 2 mata daripada saingan terdekatnya, Lions XII.

Negeri Sembilan, walaupun muncul Juara Piala Sumbangsih 2012 hanya mampu mengumpul 15 mata daripada 10 pertrmuan, menduduki tangga ke 7 liga yang sama. Dalam pertemuan menentang Kelantan di Stadium Sultan Muhammad Ke IV, Kota Bharu, skuad Rusa ini juga tumpas tipis kepada pasukan Kelantan 1-2.

"Kelantan sememangnya pasukan yang lebih kuat." menurut Divaldo Alves, Ketua Jurulatih Persebaya FC.

Walaupun begitu, Divaldo tidak memandang mudah pertemuan dengan Negeri Sembilan dan sentiasa mengingatkan anak buahnya supaya berwaspada apabila bertemu pasukan yang dididik oleh Mohd Azraai Khor Abdullah..

"Saya tidak tahu bagaimana situasi ketika perlawanan nanti. Saya akan menganggap Negeri Sembilan lebih kuat daripada Kelantan, itu yang akan saya fikirkan," tambah Divaldo.

Berdasarkan statistik perlawanan, Negeri Sembilan dilihat lebih berjaya apabila beraksi di laman sendiri. Daripada enam perlawanan di Paroi, skuad Rusa memenangi 3 perlawanan, mencapai 2 keputusan seri dan 1 kekalahan kepada Johor FC dalam saingan Piala FA.

Berbeza dengan Persebaya FC yang dikenali sebagai pasukan yang kerap melakukan kejutan di tempat lawan. Daripada tujuh perlawanan Liga Premier Indonesia, skuad Bajol Ijo mencatat 4 kemenangan, 1 keputusan seri dan 2 kali tumpas. Pemain-pemainnya, ketuai oleh Mat Halil berjaya menjaringkan 10 gol di tempat lawan, dan bolos 7 gol.

Melihat daripada statistik ini, tidak keterlaluan jika dikatakan Persebaya FC berada dalam situasi yang lebih selesa untuk menewaskan Negeri Sembilan.

Divaldo tetap tidak memandang rendah di atas keupayaan Negeri Sembilan. Pada beliau, semua pasukan yang ditentang oleh Persebaya FC adalah pasukan yang hebat, termasuklah Negeri Sembilan yang mendapat sokongan padu daripada penyokong-penyokongnya.

Skuad Persebaya FC, dengan 18 pemain mereka telah berada di Seremban, Negeri Sembilan.

Bersama:
Dityo Pramono - Presiden Kelab
Ram Surahman - Pegawai Media
Divaldo Alves - Ketua Jurulatih

Oleh Amierul Hisham

Share this Article on :

0 comments :

Post a Comment

TRWTV tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

 
© Copyright TRW MEDIA 2010 -2011 | By GEGAR 2015